História Fiat Professional

Spolupráca s profesionálmi viac ako 100 rokov.

V roku 1903 bolo vyrobené prvé úžitkové vozidlo Fiat: 24 Horse Power. Od tejto doby naša história trvá už dlhšie ako jedno storočie, pričom vždy ponúkame rozmanité modely vytvorené pre splnenie potrieb každej doby.

Budeme sledovať túto cestu, aby sme sa ubezpečili ako táto značka bola vytvorená a ako rástla, vďaka vývoju a zvyšujúcemu úspechu našich vozidiel.


Prejsť na galériu

1901 - 1910

Rok 1901 sa chýlil ku koncu, keď na výstave v Miláne vystavoval novootvorený závod Fabbrica Italiana Automobili Torino dva autobusy a neobvyklý požiarnej príves: tým bola vydláždená cesta k vytvoreniu prvého skutočného nákladného vozidla Fiat, 24 HP, o iba dva roky neskôr.

V roku 1903 začala výroba ľahkých úžitkových vozidiel modelom 24 Horse Power, ktorý dostal svoje meno podľa výkonu svojho motora. 24 HP, malé svojou veľkosťou (zhruba rovnakej veľkosti ako dnešné vozidlá) ponúkalo rovnaké využitie a rovnakú nosnosť ako skutočné nákladné vozidlo, s prívesom vyrobeným z ošetreného dreva, ktorý dokázal pojať 4 000 kg tovaru.

Pri na svoju dobu revolučný povahe 24 HP bolo nutné vybudovať tri pokusné prototypy. Testy boli vykonávané jeden po druhom a 24 HP je všetky zložil. Potom o nové vozidlo prejavili záujem americkej ozbrojené sily.

V roku 1906 bol 24 HP vyrábaný v malom rozsahu, ale jeho nástupca, 18-24 HP "carro automobile" sa vyrábal vo veľkých počtoch a tešil sa veľkému úspechu.


Prejsť na galériu

1911 - 1920

Výroba prvého "skutočné úžitkového vozidla" začala v období 1911 - 1925. Impulz pre výrobu prišiel najskôr a predovšetkým z požiadaviek 1. svetovej vojny a v tomto období vývoz predstavoval veľmi podstatnú časť obratu tejto turínskej spoločnosti. Ozbrojené sily sa stali najlepším zákazníkom spoločnosti Fiat a automobilka veľmi skoro dodávala Ministerstvám vojny vo Francúzsku, Rusku , Grécku a Veľkej Británii ľahké úžitkové vozidlá.

V roku 1911 bolo vytvorené vozidlo 1F (F ,,furgon“ tj. Dodávka) prvé vozidlo s karosériou dodávky. S objemom motora 1846 cm3 a úžitkovou hmotnosťou 500 kg toto vozidlo, ktoré vzniklo na základe vozidla TIPO 1 car, bolo ideálne pre služby poskytované na krátku vzdialenosť. Britská kráľovská pošta kúpila niektoré takéto vozidlá práve z týchto dôvodov.

V rovnakom roku sa objavil aj masívnejší 2F. Bol vytvorený na základe TIPO 2 z roku 1910 a mal objem motora 2813 cm3, výkon 20 HP a úžitkovú hmotnosť 1000 kg. Jeho nákladná verzia s karosériou krytou plachtou, bola ponúkaná pre použitie ako vojenské vozidlo a často sa používala pre prepravu osôb a materiálu. V tejto konfigurácii bola rovnako dodávaná Britskému kráľovskému námorníctvu.


Prejsť na galériu

1921 - 1930

Po ekonomickej kríze v roku 1921, začal tento sektor, od roku 1922, vykazovať prvé známky obnovy: od reorganizácie dopravných zákonov (zrušenie dane z motorových vozidiel a pridelenie štátnej poznávacej značky pre každý okres), až po zahájenie prác na ceste spojujúcej Miláno a talianske jazero (Miláno – Laghi), čo bola prvá hlavná cesta s pruhom špeciálne pre vozidlá na nákladnú prepravu (v marci 1923).

Vo svetle prebiehajúcich zmien sa Fiat v roku 1925 rozhodol viac investovať do výroby prepravných vozidiel, čím došlo k rozšíreniu sortimentu a rozdielnosti výrobkov s ohľadom na nosnosť, veľkosť a motory. V tomto období sa definícia ,,ľahké úžitkové vozidlá“ začala používať sama o sebe.

Začali sa vyrábať ľahké úžitkové vozidlá, vrátane 502F, 503F, 505F, 507F a 509F, v reakcii na rastúci záujem po špecializovaných vozidlách pre splnenie špecifických prác a požiadaviek na prepravu (vrátane vozidiel navrhnutých pre špeciálne účely, ako napr. sanitky, hasičské vozidlá, vozidlá pošty atď.)

V roku 1928 Fiat pracoval ešte usilovnejšie, aby urýchlil rýchlosť rastu cestnej prepravy a podporil plánovanú cestu medzi Turínom a Milánom (Turín – Miláno), hlavná cesta, ktorá by spojovala dve hlavné centrá výroby v Taliansku . Rovnako bola zriadená SAVA (Societa Anonima Vendita Autoveicoli) za účelom propagácie konvenčných systémov úhrad, vďaka čomu je ľahšie uvádzať vozidlá na trh.


Prejsť na galériu

1931 - 1940

Fiat sa spojil s ďalšími turínskymi značkami špecializovanými sa na výrobu vozidiel za účelom optimalizácie nákladov na výrobu a vydláždenie si cesty ku sľubovanej budúcnosti.

Rok 1932 priniesol nástup vozidla Balilla Van, malého nákladného vozidla 508. ,,Trpaslík“ (ako bolo toto nové vozidlo nazvané) bolo ľahké a ľahko sa riadilo a predstavovalo verziu slávneho vozidla určeného pre prepravu tovaru: pohodlie, nízka spotreba paliva, najvyššia rýchlosť 75 km/h a úžitková hmotnosť 320 až 380 kg. Bol to veľký hit: za 5 rokov počet vyrobených vozidiel Balilla (vrátane množstva malých nákladných vozidiel) dosiahol 113 000 ks.

Ďalšie vozidlo, ktoré pochádza z tohto historického obdobia, bolo prvé nákladné vozidlo Fiat s naftovým motorom určeným konkrétne pre nákladnú dopravu. Bolo to vozidlo 621 s úžitkovou hmotnosťou 2250 kg, uzavretou kabínou s dvoma prístupovými dverami, sťahovacími oknami, predným sklom s otočným otvorením, plochým valníkom so sklopnými bočnicami a zadným sklopným čelom a možnosťou upevnenia kovových oblúkov pre upevnenie vodeodolnej plachty.

V roku 1934 bola rada rozšírená o štvorvalcový naftový motor 55 HP, oproti verzii 45 HP vybavené benzínovým motorom. Úspešná rada 621 ponúkala nielen naftové a benzínové motory, ale bola obohatená i o verziu s elektronickým pohonom so zväzkom batérii pod oddelením pre cestujúcich.


Prejsť na galériu

1941 - 1960

V prvej polovici 40. rokov 20. storočia výroba Fiatu dramaticky poklesla, keď sa účasť Talianka vo vojne obrátila k najhoršiemu, a rovnako v dôsledku bombardovania, ktoré zdevastovalo Turín, závody Fiat a mnohé malé pomocné továrne.

Spoločnosť Fiat pochopila, že ekonomický rozvoj sa týka nielen priemyslu, ale že ovplyvňuje rovnako malé nezávislé firmy: majitelia obchodov a predajcovia potrebovali vozidlá vhodné pre ich potreby, aby mohli prepravovať malé množstvo tovaru, vzorky alebo zariadenia.

Táto vízia sa stala realitou v roku 1947, kedy sa Fiat, povzbudzovaný vynikajúcimi výsledkami predaja dosiahnutými vozidlom 1100, rozhodol vyrábať derivačné modely úžitkových vozidiel.

Fiat 1100 ALR bola jedným z prvých úžitkových modelov, ktoré boli vyrábané hneď po vojne, čo bol faktor, ktorý spolu s ich vynikajúcou kvalitnou znamenal, že tieto vozidlá sa skoro stali jedným zo symbolov obnovy Talianska.

Fiat 1100 ALR, vybavený spoľahlivým motorom, extrémne robustnou prevodovkou a odolným a pružným rámom, ktoré mohli byť upravené na širokú škálu použitia, (poľnohospodárstvo, priemysel, osobná preprava a nákladná preprava) je považovaný za predchodcu neskoršieho modelu úžitkových vozidiel.


Prejsť na galériu

1961 - 1970

V roku 1967, po úspechu vozidla 600 Multipla, Fiat rovnako obnovil svoju radu úžitkových vozidiel a uviedol na trh Fiat 238, veľkú dodávku založenú na mechanickom systéme Primula (Autobianchi), s benzínovým motorom 1,2 44 HP s maximálnou rýchlosťou 105 km/h.

Fiat 238, vyrábaný medzi 1967-1983, bol od svojho uvedenia na trh k dispozícii v rôznych verziách: dodávka, nákladné vozidlo, kabína s podvozkom, osobná preprava a sanitka.

Táto filozofia veľmi ovplyvnila a vytvárala neskorší Fiat 242 a Fiat Ducato.


Prejsť na galériu

1971 - 1980

V strede 70. rokov 20. storočia sa spoločnosť Fiat znovu špecializovala na rôzne sektory: výroba priemyselných vozidiel bola oddelená od výroby osobných vozidiel, v roku 1975 bolo zriadené IVECO (dôležitý medzník v histórii nákladnej prepravy) a vznikla značka ľahké úžitkové vozidlá Fiat, ktoré na trh uviedli modely 242, 850T, 900T a Fiorino 127 (dodnes vyrábané v Brazílii).

Fiat 242, vyrábaný do roku 1987, dominoval na trhu počas celých 70. rokov 20. storočia: pevný a spoľahlivý, s nízkym nákladovým prahom a veľmi jednotnou korbou, bol rovnako používaný pre veľmi špecifické účely, ako napr. verzie pre verejnú a zmiešanú preprav, alebo verzie na voľný čas s adaptáciou na karavan.

V Taliansku i v Európe v týchto rokoch rástla požiadavka po malých dodávkach na prepravu v meste a spojenie medzi mestami. Odpoveďou Fiatu bolo vozidlo 127 Fiorino, prvá malá dodávka vyrobená v Taliansku. Toto bolo dosiahnuté na základe prevzatia najlepšieho predávaného vozidla v Európe, Fiatu 127 a zachovaním jeho mechanických vlastností a prvkov pohodlia a jeho dovybavenie úžitkovou hmotnosťou 360 kg + vodič, a množstvom nadštandardného vybavenia, ktoré ho robili výnimočným oproti konkurencii: spojler, prepážka kabíny (odnímateľná po častiach) a uzamykateľné zadné dvere, ktoré sa otvárajú do uhla 90°.

Medzi novými produktmi vyrábanými v roku 1978 nemôžeme nespomenúť verziu Panorama 238E, vozidlo s 9 sedadlami navrhnuté ako reakcia na nový trh požadujúci prepravu osôb. Vozidlo navrhnuté pre prepravu 9 osôb, ktoré chcú cestovať spoločne do práce, alebo na dovolenku sa rýchlo stalo ideálnym vozidlom pre rôzne sektory, napr. hotely, požičovne aut, komunity a športové tímy.


Prejsť na galériu

1981 - 1990

Rok 1981 sa vyznačoval prvou výrobou revolučnej dodávky Ducato x2/12. Tento nový model, vytvorený z návrhu z roku 1978, mal byť ľahkým úžitkovým vozidlom, ktoré by bolo úspešné po celej Európe. Po vozidle Ducato x2/12 nasledovalo Ducato x2/30. Nielen, že bol dosiahnutý cieľ, ale výsledky predbehli všetky očakávania a jeho úspech dokazuje aj skutočnosť, že sa tento model stále vyrába – aj o 25 rokov neskôr.

 


Prejsť na galériu

1991 - 2000

V 90. rokoch 20. storočia po modeli Ducato nasledovali ďalšie úspešné modely : Scudo, Doblò a dodávkové verzie odvodené z príslušných osobných vozidiel.

Nástup vozidla Scudo, ktoré sa vyrába od roku 1995 naplnil potrebu ponúkať úžitkové vozidlá pre profesionálov, ktorí hľadajú kompaktné dopravné prostriedky s dobrou úžitkovou hmotnosťou a jazdnými vlastnosťami osobného vozidla.

Doblò, ktoré sa vyrába v Turecku, bolo uvedené na taliansky trh v roku 2000 a na ďalšie medzinárodné trhy v roku 2001: okamžite dosiahlo veľký úspech.

V roku 2000 rovnako došlo k vývoju konceptu pick-up – prvý krát vytvorený v roku 1981 u Fiorina – s nástupcom vozidla Strada, nákladného vozidla pick-up z rodiny Palio.


Prejsť na galériu

2001 - dodnes

Spoločnosť Fiat Professional naďalej expanduje: za posledných 5 rokov úplne obnovila svoj sortiment výrobkov a taktiež zaviedla nové modely.

V roku 2006 bolo na trh uvedené nové Ducato, ktoré i v dnešnej dobe stále predstavuje špičku svojej rady: charakteristický, najmodernejší vzhľad, pohodlie a vysoký výkon, ešte obsiahlejšie telekomunikačné a bezpečnostné zariadenia, nízke náklady na údržbu a nespočetné vyznamenanie od medzinárodnej tlače ako najlepšie vozidlo pre voľnočasové prestavby.

V rovnakom roku Doblò Cargo získalo prestížnu cenu "Medzinárodná dodávka roka 2006" vďaka svojmu originálnemu dizajnu, novým verziám s dlhým rázvorom , živým naftovým motorom MultiJet a Natural Power a vyššou hmotnosťou a objemom nákladového priestoru.

V roku 2007 bolo na trh uvedené nové Scudo, vozidlo spojujúce atribúty osobného vozidla (úroveň výkonu, ovládateľnosť a pohodlie) s prvkami, ktoré sú typickejšie pre obchodnú prepravu (priestor, ľahké nakladanie, spoľahlivosť) a vylepšenými prednosti predchádzajúceho modelu s úplnou radou vozidiel na prepravu osôb.

Rok 2008 bol rokom nového Fiorina: bolo vytvorené pre splnenie najnovších potrieb prepravy tovaru v meste pre tých, ktorí trávia veľa času cestovaním, alebo musia vykonávať prepravu tovaru v meste (napr. obchodníci, údržbári, servisné spoločnosti alebo pony expres). Jedinečné a inovačné vozidlo s originálnym a dynamickým štýlom, ktoré je priestorné, kompaktné, živé v prevádzke a cenovo nenáročné na údržbu. Toto vozidlo získalo prestížne ocenenie "Medzinárodná dodávka roku 2009", medzinárodné uznanie za toto bezpečné a ovládateľné vozidlo, ktoré je schopné "prísť tam, kam sa ostatní nedostanú".